|
|
| Författare |
Meddelande |
Gråben Nykomling

|
Skrivet: 2005-09-16 10:20 Ämne: Om Videosamtal... |
|
|
Hejsan!
Jag är helt ny här på forumet och jag undrar om ni har lust att berätta om era erfarenheter av videosamtal?
Typ för- och nackdelar, vad skillnaden är mellan videosamtal o ett samtal "mellan fyra ögon", vilka ni pratar med o kanske vilka ni undviker att prata med?
Jag är jättenyfiken på vad ni har att säga så shoot!! |
|
| Till överst på sidan |
|
Cytech Moderator

|
Skrivet: 2005-09-16 13:13 Ämne: |
|
|
testade videosamtal för rätt länge sen... men vart inte så impad av det... bara jobbigt att man måste hålla telefonen framför sig hela tiden men visst, andra kan ju ha nytta av det, döva tex... sen använder jag iof inte 3G annars heller har liksom ingen nytta av att kunna ha videosamtal, de jag normalt pratar i tele med har ändå inte 3G lurar så det finns liksom ingen vits och i jobbet använder jag extremt sällan mobil. |
|
| Till överst på sidan |
|
Gråben Nykomling

|
Skrivet: 2005-09-16 13:21 Ämne: |
|
|
okej.. då förstår jag.. jag känner knappt någon som har funktionen heller men det skulle vara intressant att höra, från dom som använder den, vad de tycker osv..
jag pluggar språk o kommunikation så därför intresserar jag mig extra för detta.. dessutom skaffade jag mig en ny 3g-telefon nu i veckan men har inte fått tillfälle att pröva videosamtal.. |
|
| Till överst på sidan |
|
dragontrumpetare Proffs

|
Skrivet: 2005-09-16 17:21 Ämne: |
|
|
Har själv några 3G mobiler (Ja, 2 NEC e616extreme och en NEC e616V) samt motorola A1000. Och jag tycker att videosamtal är grymt. Önskar bara jag hade fler med 3Gmobiler själv, speciellt då 3. Det Cytech säger med att det är jobbigt att hålla mobilen i handen hela tiden, tycker jag själv är överdrivet. Går ju att lägga ned den på ett bord, eller något. NEC e616V var ju suveräna på det sättet att man kunder ställa in kameran tack vare flipp gånggärnen. Fördelen är ju att man ser kroppspråk och att man på något sätt kan ha ögon kontakt. Det negativa är nog att bild & Ljud inte är direkt utan har en viss fördröjning. typ en journalist på rapport som rapportera ifrån USA , då de svara 30 sekunder efter frågan kommit.
Annars tycker jag det inte finns några nackdelar med videotelefoni. Om det är något som saknas, ja det är nog möjligheten att ringa videosamtal till en dator.
Sedan så tycker jag nog att valet av operatör är viktigt. Då finns det bara en som håller måttet och det är 3 p g a sina gratis samtal samt massor av möjligheter med olika tjänster.
Vodafone har tyvärr inga gratissamtal inom operatören. Visserligen om man knyter sig på ett abonnemang, så får man ringa för öppningsavgiften. Men Vodafone har även de ett digert 3G utbud.
TELE2COMVIQ erbjuder ju som sagt 69öre/samtal inom sitt nät, vilket gör dessa bra när det gäller att ringa videosamtal. Däremot inget bra 3G utbud.
Så operatören gör mycket också tycker jag. Mobilen blir mera fulländad om man har en bra operatör.
Hoppas jag inte spånade iväg för mycket...  |
|
| Till överst på sidan |
|
Fredrik Admin

|
Skrivet: 2005-09-17 07:44 Ämne: |
|
|
Videosamtal använder jag aldrig längre. I början var det skoj men sen när man har vant sig så upplever jag det som jobbigt. Utan headset så är det katastrof
Det känns också lite som att man stör den andras privatliv. Personen man ringer kanske inte alls har lust att visa sig hur man ser ut för tillfället
Men visst finns det säkert gånger då ett videosamtal är bättre än ett vanligt samtal, men man tänker inte i dem banorna för det är fortfarande så få som har 3G.
Vad som är skillnaden mellan videostamtal och ett vanligt samtal mellan 4 ögon kan jag inte svara på då det var så länge sedan jag använde det. Svårt att nämna något specifikt. |
|
| Till överst på sidan |
|
nide Moderator

|
Skrivet: 2005-09-17 10:11 Ämne: |
|
|
| videosamtal är ungfär lika roligt som webcam... men inte specielt nödvändigt... har inte använt webcam på 3-4 månader nu när jag tänker efter |
|
| Till överst på sidan |
|
dragontrumpetare Proffs

|
Skrivet: 2005-09-17 15:37 Ämne: |
|
|
| Fredrik skrev: |
Videosamtal använder jag aldrig längre. I början var det skoj men sen när man har vant sig så upplever jag det som jobbigt. Utan headset så är det katastrof . |
Tja, beror lite på mobil faktiskt. Tycker man hör ganska bra när det gäller t ex Motorola A1000 och NEC e616V.
| Fredrik skrev: |
Det känns också lite som att man stör den andras privatliv. Personen man ringer kanske inte alls har lust att visa sig hur man ser ut för tillfället
|
Hmm, det går att stänga av videokameran. I nec vart det ju plötsligt picasso som dök upp.... * he he* |
|
| Till överst på sidan |
|
MasterMan Kunnig

|
Skrivet: 2005-10-16 19:20 Ämne: |
|
|
måste hålla med fredrik - det är kul i början. men jag måste säga att jag har inget behov av videosamtal. man ringer nån gång ibland ett videosamtal, men det ger inte mycket mer än vad ett vanligt röstsamtal, tyvärr  |
|
| Till överst på sidan |
|
dragontrumpetare Proffs

|
Skrivet: 2005-10-18 15:18 Ämne: |
|
|
| MasterMan skrev: |
måste hålla med fredrik - det är kul i början. men jag måste säga att jag har inget behov av videosamtal. man ringer nån gång ibland ett videosamtal, men det ger inte mycket mer än vad ett vanligt röstsamtal, tyvärr  |
Hur kan ni tycka det? *förvånad* Visst, självklart tycker du så, så är det ju så, men förstår det gör jag inte. För mig är det guld värt detta med videosamtal. Att få se kroppsspråk och min spel gör mycket i ett samtal. Man missuppfattar helt enkelt mindre. Tycker jag iallafall. Den enda gång jag inte ringer videosamtal är på kvällen hemma i min nya lägenhet (ja, tjejen gjorde slut med mig) för det är jäkligt mörkt. |
|
| Till överst på sidan |
|
MasterMan Kunnig

|
Skrivet: 2005-10-18 15:26 Ämne: |
|
|
säkert sant. har aldrig upplevt att det ska vara så mycket bättre när man kan se kroppspråket. nu på efterhand så har jag märkt att jag nöjer mig med röstsamtal. och så har jag jämt problem med täckningen. den hänger sig när den övergår till 3g-läge från 2g-läge och vise värsa. det bidrar till att jag inte är så sugen på alla 3g's finesser  |
|
| Till överst på sidan |
|
dragontrumpetare Proffs

|
Skrivet: 2005-10-18 15:27 Ämne: |
|
|
| MasterMan skrev: |
säkert sant. har aldrig upplevt att det ska vara så mycket bättre när man kan se kroppspråket. nu på efterhand så har jag märkt att jag nöjer mig med röstsamtal. och så har jag jämt problem med täckningen. den hänger sig när den övergår till 3g-läge från 2g-läge och vise värsa. det bidrar till att jag inte är så sugen på alla 3g's finesser  |
Visserligen barnsjukdomar. När detta är utbyggt ordentligt, så försvinner ju detta, sedan ja, mobilernas processorer måste ju bli lite starkare förstås. Och nätet ännu snabbare, då kan jag tänka mig att du skulle bli nöjd. |
|
| Till överst på sidan |
|
Cytech Moderator

|
Skrivet: 2005-10-18 19:08 Ämne: |
|
|
snabbare blir det 3 kommer inom kort skruva upp till 2Mbit/s... finns även mål på högre hastigheter men då krävs en del hårdvaruförändringar i nätet.... lite så där halft off topic  |
|
| Till överst på sidan |
|
MasterMan Kunnig

|
Skrivet: 2005-10-18 23:48 Ämne: |
|
|
| dragontrumpetare skrev: |
| Visserligen barnsjukdomar. När detta är utbyggt ordentligt, så försvinner ju detta, sedan ja, mobilernas processorer måste ju bli lite starkare förstås. Och nätet ännu snabbare, då kan jag tänka mig att du skulle bli nöjd. |
Barnsjukdomar?
dessutom, så tror jag att jag kan hålla mig utan videosamtal tills det blir ordentligt. jag har inte ratat det. det är bara att det är irriterande och avstår hällre från 3G och istället bara få en mobil som man alltid går att nå på, oavsett vart i stockholm man är |
|
| Till överst på sidan |
|
dragontrumpetare Proffs

|
Skrivet: 2005-10-19 16:37 Ämne: |
|
|
| Men nå kan man ju alltid göra. Även om 3G nätet är borta så funkar ju mobilerna i GSM nätena också. Vilket jag förstår att även du känner till, men ville bara nämna detta ändå. Det är ju synd visserligen att 3 använder VODAFONE som extra nät, de borde haft TELIA. |
|
| Till överst på sidan |
|
MasterMan Kunnig

|
Skrivet: 2005-10-20 02:07 Ämne: |
|
|
grejen är just det att jag inte kan nås, eller ringa för den delen. som jag fattat det så hänger den sig när den växlar mellan 3g- till/från 2g-läge. där emellan så är jag inte nåbar och har ingen täckning alls. om jag försöker ringa så blir det bara "misslyckat" och folk som försöker nå mig får "kan inte nås för tillfället". det hänger sig ganska länga också.
ni som har tre vet kanske att man får ett sms om att man har missat ett samtal där det står nummer, tidpunk och lite mer. när min mobil har hängt sig så som jag beskrivit, och sen till slut kommit in på ett nät, så får jag en drös med sådana sms. då visar det sig att nån kanske har försökt nå mig i mer än en timme tillbaka och inte kommit fram även om jag har haft mobilen påslagen.
om man håller in 3-stjärnan så kan man söka efter nät och om man har tur så hittar den nåt. men oftast så letar den ganska länge, men slutar efter ett tag - utan resultat. då är det enda man kan göra för att kunna ringa, är att starta om mobilen. då funkar det alltid. så det handlar alltså inte om att jag är utanför täckningen, för det är jag inte.
sorry för att det har dragit iväg från den urspringliga frågan.. |
|
| Till överst på sidan |
|
|